Az ingatlan bérbeadás lépései.
Eladás, vásárlás, albérlet ingatlan

Albérlet

Albérlet
Hogyan adjuk bérbe ingatlanunkat, melyek azok a dolgok amelyekkel tisztában kell lennünk?
Bérbeadás Gyakran előfordul, hogy az ingatlan tulajdonos az általa nem használt lakást, vagy házat nem használja, nem eladja, hanem a hosszabb távú profit reményében inkább bérbe adja. Ez a folyamat azonban komoly felkészültséget igényel, főként a kiadó felől hiszen szép számmal akadnak buktatók. Az ingatlan bérbeadásból befolyt összeg utáni adózás sikeres lebonyolításához pedig szinte mindenképpen szükséges egy ingatlan-közvetítő irodával illetve ügyvédi irodával is felvenni a kapcsolatot. Ebben az írásban először összegyűjtjük azokat a tippeket, amik segítenek a lakáskiadásban, majd a főbb adózási szabályokkal is meg fogjuk ismertetni az olvasót.

Az ingatlan bérbeadás lépései: A legelső lépés, hogy meghatározzuk kinek fogjuk kiadni házunkat, lakásunkat. Célszerű egy általunk ismert embert választani, akikben megbízunk hogy a vállalt kötelességeiket teljesíteni is fogják. Ha egy idegen számára adjuk ki az ingatlanunkat, felmerülhetnek olyan kellemetlen rejtett problémák, amelyek orvoslása igen fáradtságos vagy éppen frusztráló lehet számunkra.

Ha már megvan az ideális bérlő, akkor mindenképpen írassunk vele bérleti szerződést. Ennek a dokumentumnak tartalmaznia kell az alábbiakat:

  • A bérleti díj pontos összege (akár nettó és bruttó összeg meghatározásával)
  • A bérleti díj fizetésének módja és ideje
  • A bérlet időtartama, amennyiben határozott időre adjuk ki az ingatlanunkat
  • A közüzemi díjak fizetésének módja (tehát hogy ki fizesse a rezsit)
  • Az ingatlan berendezésének kérdését is tisztázni kell, bútorozottan vagy bútorozatlanul adjuk át, az új berendezések vásárlásának feltételei
  • Pontosan meg kell határozni továbbá, hogy mijen eljárásmódot folytatnak a felek, ha a bérleti díj nem pontosan, vagy késve kerül kifizetésre esetleg nem is kerül kifizetésre. Ide tartozik továbbá a türelmi idő kérdése, egyáltalán megeggyeznek-e ilyenben a felek, ha igen akkor pontosan milyen részletei vannak ennek.
  • Az esetleges anyagi kár keletkezésének finanszírozása kapcsán fellépő terhek fizetésének módjai. Itt két típust lehet elkülöníteni: ha a bérlő hibájából következik be a kár, illetve ha a bérlő hibáján kívül.
  • A szerződés felmondásának menete, mikor és hogyan tehetik meg ezt a felek
  • A kaució és bérleti díj beköltözéskor való fizetésének összege
Ezeket bele kell foglalni a bérleti szerződésbe, amelyet a felek aláírnak. Javallott két tanú jelenlétében aláírni a szerződést, így úgymond “erősebb” szerződés születik. Ha ezen is túl vagyunk, akkor kerül sor az ingatlan átadására. Ekkor egy úgynevezett átadási jegyzőkönyvet kell írni, amiben a bérbeadó leltárba szedi az átadott berendezési tárgyakat, és leírja a közüzemi mérőórák állását. Miután ezt mindkét fél áttekintette és elfogadta, az ingatlan tulajdonosa átveszi a kauciót, valamint az első havi bérleti díjat.

Albérlet, tanácsok a feleknek A bérbe adott ingatlan utáni adózás menete, szabályai Speciális esetek: szálláshely szolgáltatás és ingatlan bérbeadás adózási különbségei